Přehled učiva hudební nauky
1.ročník - 1.pol.
- notová osnova
- G klíč
- hudební abeceda (c1 - a2, praktická orientace)
- tónová délka (nota celá, půlová, čtvrťová, osminová)
- tečka za notou
- znaménka síly (p, f, mf, crescendo, decrescendo)
- staccato, legato
- celý tón, půltón
- takty 2/4, 3/4, 4/4, vytleskat
- posuvky (křížek, bé, odrážka, praktická orientace cis1 - cis2)
- pomlky (celá, půlová, ćtvrťová, osminová)
1.ročník - 2.pol.
- znalost not g - c3
- basový klíč - F klíč
- tečka za notou prodlužuje notu o polovinu její hodnoty
- stupnice - řada 8 tónů jdoucích po sobě, mezi 3.-4. a 7.-8.tónem je půltón,
tónina - soubor všech tónů určité stupnice použitých ve skladbě
- stupnice C dur, G,D, F- písemná znalost, stupnice C dur, G,D, F, trojzvuk
- tempová označení – základní, italské názvosloví, metronom
- Bedřich Smetana - / 1824 – 1884/ zakladatel české národní hudby, opery
České tance, Polky –Jiřinková, Bettina, Ze studentského života
- Antonín Dvořák / 1841 – 1904 /významný český hudební skladatel, opery
- Leoš Janáček (1854 – 1928) – významný český hudební skladatel,
opera Příhody lišky Bystroušky
2.ročník - 1.pololetí
- Stupnie - řada 8 tónů, jdoucích po sobě, mezi 3.-.4., 7.-8. tónem je půltón.
C, G, D, A, E, F - praktická orientace
- ligatura
- koruna
- repetice
- tempová označení
andante – zvolna, krokem
moderato – mírně
allegretto – poněkud rychleji, volněji než allegro
allegro – rychle
accelerando – zrychleně, zrychlovat
ritardando – zpomalovat
- dynamika pp, p, mf, f, ff, crescendo, decrescendo, diminuendo
- intervaly - výšková vzdálenost mezi dvěma tóny, prima – oktáva
- předtaktí
- polka , valčík
2.ročník - 2.pololetí
- stupnice dur : C, G, D, A, F, B, Es, As – písemná znalost
moll : 3 druhy – aiolská, harmonická, melodická
- takt 3/8, 6/8 - znalost + vytleskat
- předtaktí
- staccato, legato, tenuto, portamento, ligatura
- nástrojové skupiny symfonického orchestru; smyčcové nástroje
- Bedřich Smetana – opery, orchestrální skladby
- Antonín Dvořák – opery, orchestrální skladby aj.
- Leoš Janáček
- Bohuslav Martinů
3.ročník - 1.pololetí
- stupnice – řada tónů jdoucích po sobě, v durové stupnici je mezi 3. – 4. a 7. -8. tónem je půltón.
- tónina – soubor všech tónů určité stupnice použitých ve skladbě.
- druhy stupnic:
durová
mollová aiolská (původní, přirozená)
mollová harmonická –zvyšuje se 7. stupeň nahoru i dolů
mollová melodická – zvyšuje se 6. a 7. stupeň jen nahoru
Durové stupnice se značí velkými písmeny, mollové stupnice se značí malými písmeny.
- stupnice souběžné (paralelní) stupnice stejnojmenné - praktická orientace
- znalost stupnic:
dur – do 5 # , 4b, moll do 2 #
- znalost hlavních harmonických funkcí:
T, S, D – praktická orientace ve stupnicích
- synkopa
- smyčcové nástroje, žesťové nástroje
- komorní hudba, duo, trio, kvarteto, kvinteto. Znalost alespoň jednoho komorního díla B. Smetany (např. Smyčcový kvartet e moll „Z mého života“) a A. Dvořáka (např. Smyčcový kvartet F dur „Americký“).
- B.Smetana, A.Dvořák
3.ročník - 2.pololetí
- stupnice – stejnojmenné , paralelní
Dur : C, G, D , A, E, F, B, Es, As
moll : a, e, h, fis, cis, d, g, c
Písemná znalost
- hlavní harmonické funkce
T, S, D, písemná znalost
- kvintakord a jeho obraty – písemná znalost
- triola, ligatura
- tance : polka, valčík, menuet
- Leoš Janáček
- Bohuslav Martinů
4.ročník - 1.pololetí
- stupnice: znalost stupnic dur do 6 # 5b, moll do 4 # , 4b
- stupnice stejnojmenné, stupnice paralelní - praktická orientace
- intervaly základní a odvozené
- dělení intervalů, praktická orientace
- základní harmonické funkce: T 5, S 5, D 5, praktická orientace
- typy písní : lidová, umělá, zlidovělá, populární, koledy
- J. J. Ryba
- menuet
4.ročník - 2.pololetí
- stupnice :
Dur : C, G, D, A, E, H, F, B, Es, As, Des, Ges,
moll : a, e, h, fis, cis, gis, d, g, c, f, b
Praktická orientace
- kvintakordy a jejich obraty, písemná znalost
- intervaly a základní a odvozené, písemná znalost
- melodické ozdoby
- hymna ČR
- hudební klasicismus
- hudební festivaly
5.ročník - 1.pololetí
- kvintový a kvartový kruh - praktická orientace
- obraty základních harmonických funkcí :
T 5, T 6, T 6/4, S 5, S 6, S 6/4, D 5, D 6, D 6/4
praktická orientace
- intervaly - čisté, velké, odvozené - praktická orientace
- vlastnosti tónu
- druhy pěveckých hlasů
- homofonie , Polyfonie
- kontrapunktické formy
Imitace – napodobení. Je to opakování motivu v jiném hlase. 1. hlas přinese motiv, ostatní hlasy jej opakují doslovně nebo se změnou.
Kánon –v podstatě imitace, ve které se do dalších hlasů přenáší vše, co bylo uvedeno v hlase prvním. Kánon může byt dvou, tří, čtyř nebo i vícehlasý.
Fuga – je vrcholný útvar polyfonní. Je psána pro dva, tři nebo i větší počet hlasů.
Má tři části: 1. Exposice
2. Provedení
3. Závěr
Madrigal – nejvýznamnější druh světské vokální polyfonie ve 14. – 17. století.
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) – působil v Římě jako papežský skladatel, jeho dílo představuje vrchol vícehlasého zpěvu a capella (bez nástrojového doprovodu).
Orlando di Lasso (1532 – 1594) – skladatel pozdní renesance, byl nazýván králem hudby, jeden z nejplodnějších skladatelů všech dob (více než 2000 skladeb).
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – barokní skladatel, napsal 9 knih madrigalů, významný operní autor.
5.ročník - 2.pololetí
- znalost stupnic : kvintový a kvartový kruh
- stupnice stejnojmenné a paralelní
- kvintakord a jeho obraty, písemná znalost
- kvintakordy zvětšené a zmenšené
- enharmonické tóny
- intervaly základní a odvozené, zvětšené, zmenšené, písemná znalost
- opera - vysvětlení pojmu
počátky opery, baroko
opera v období klasicismu
opera v období romantismu
česká opera 19. století - nejvýznamnější autoři a díla (stručně)
- melodram, kantáta, oratorium